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일주일 후 벗겨지는 제품도 디자인은 필수
Design is also Essential for Products whose Paint Peels off after a Week


‌Project: Breaker Design
Client: Daemo Engineering Co.

새 것을 쓰기 시작해 일주일이면 겉에 칠한 페인트가 다 벗겨지고 흙먼지로 뒤덮이는 제품, 아무도 그 겉모습을 따지지 않는 토목공사 현장이나 해체하는 건물 더미 속에서 쓰이는 물건, 그 물건에도 디자인이 필요하다고 하면 믿겠는가.

굴삭기에 부착해 지반의 암석이나 건물을 파쇄하는 장비로 쓰이는 브레이커 제조사에서 신제품에 적용할 디자인 필요하다고 연락을 해 왔다. 홈페이지에서 그 회사의 제품 사진을 보고는 우리도 처음에는 의아했다. 과연, 어디를 어떻게 변경할 수 있단 말인가. 그러나 유럽이나 일본의 세계 유수의 브랜드 제품 사진을 보는 순간, 디자인이 곧 기술력을 대변하는 것이라는 걸 다시 한 번 확인할 수밖에 없었다. 모두 같은 기능을 지닌 단순한 브레이커라 해도, 그 안에서 자신만의 형태와 칼라, 그래픽(로고나 모델명 등) 등으로 완벽하게 그 회사 제품의 특징을 나타내고 있는 것이었다.

“국제 전시회에 나가 보세요. 유럽이나 일본 회사들 부스는 멀리서 봐도 금세 알 수 있어요. 어떤 회사의 부스인지… 우리는 디자인 특징이 없으니, 한국 부스인지 중국 부스인지 구별이 안 간단 말이에요…”

국내의 많은 장비 업체에서 말하는 이 같은 고충은 대동소이하다. 디자인의 효과는 국제 전시회 현장에서 더욱 빛을 발한다. 그 회사 제품의 고유 칼라, 제품의 실루엣, 브랜드 로고만 멀리서 언뜻 보아도 관련인들은 모두 금세 알아차릴 수 있어야 비로소 디자인이 전략적으로 잘 적용된 회사라고 볼 수 있는 것이다.

사반세기를 굴삭기 부착장비를 생산하면서 국내 3위권에 진입한 이 기업도 같은 고민을 안고 있었던 것이다. 디자인 프로세스 중간 중간 회의를 거듭하면서 회사 내에는 새로운 디자인 개발에 대한 찬성표만 있는 것은 아니라는 것을 감지할 수 있었다. 생산원가가 향상할지도 모른다는 걱정, 현재까지 수십 년 동안 만들어오던 방식을 바꾸어야 하는 불안감… 그러나 새로운 디자인이 왜 그래야만 하는지 명확한 이유를 설명할 수 있으면 그러한 불신과 걱정을 떨쳐낼 수 있는 것이다.


Can you believe that even products designed to be used on construction sites, such as machinery with paint that peels off and gets covered in dust after just a week of use, or items used in demolitions that end up buried in piles of rubble, also require design? A manufacturer of breakers used to crush rocks and buildings attached to excavators reached out to us to apply design to their new products. At first, we were skeptical as to where and how we could make changes, especially after looking at the company's product photos on their website. However, upon seeing product photos from leading brands in Europe and Japan, we were reminded that design is a representation of technological prowess. Even simple breakers with the same function have unique shapes, colors, graphics (such as logos and model names) that perfectly represent the characteristics of their respective companies.

"Attend an international exhibition. You can easily tell booths of European or Japanese companies from afar...you can't easily distinguish whether a booth belongs to a Korean or Chinese company because we don't have any unique design features," we were advised.

This is a common problem among many equipment companies in Korea. The power of design is amplified at international exhibitions. Unique colors, product silhouettes, and brand logos should be instantly recognizable to industry professionals from a distance. Only then can a company be seen as having strategically applied design.

This was a concern for this company as well, which had entered the top three in the domestic excavator attachment market over the past half-century. During the design process, we held several meetings where we detected not only agreement but also some apprehension about developing new designs. Concerns were expressed about whether production costs would increase, and anxiety about having to change the way things had been done for decades. However, if the reasons for why new designs were necessary could be clearly explained, then doubts and worries could be dispelled.
디자인 이전 제품 (Product before Design)
두터운 철판을 용접한 라인이 노출되어 있는 박스 타입으로 딱딱하고 매우 거친 건설장비 이미지에 한정되어 있는 제품을, 세계적인 리딩 업체들의 주요 추세인 밴딩 타입으로 변경하여 디자인하면서 그로 인해 제품의 강성과 완성도를 높여 주었다. 또한 기존의 컬러를 유지하되 포인트 컬러와 그래픽 디자인을 도입해 좀 더 모던하고 미래지향적인 이미지를 부여하면서 브랜드의 특징을 부각시켜 주었다.

또 다른 새로운 모델을 디자인하기 위해 다음 해에 방문했을 때는 공장 내부에 생산 공정의 절반 정도가 이미 새로운 제품으로 채워져 있었다. 자사 모델에서도, OEM 제품에서도 반응이 좋아 점차 물량을 늘려나가고 있다는 것이었다. 전 세계적으로 건설경기가 침체되어 있는 와중에도 수출에는 오히려 청신호가 켜졌다며, 처음 우리 회사에 연락해 왔던 연구소장님의 얼굴이 환해졌다.

“경기가 분명히 안 좋고 경쟁은 더 치열해졌기 때문에 외국의 바이어들이 물건값을 깎으려 하는 것은 당연했죠. 그럴 때마다 우리가 기존의 제품을 좀 깎아서 가져갈래? 아니면, 새 디자인 제품을 기존 가격에 가져갈래? 하고 제시하면, 거의 모두 새 디자인을 두말없이 선택했어요.”

그래서 그들은 기존의 마진폭을 유지하면서도 경쟁의 우위를 차지할 수 있었다는 것이다. 두 제품 간의 생산단가는 큰 차이가 없다. 결과적으로 직원들에게는 인센티브 잔치가 벌어졌고, 회사 건물의 인테리어도 대대적으로 변화된 것을 눈으로 확인할 수 있었다. 

일주일 만에 칠이 다 벗겨질지라도, 바이어들의 구매 시점에서는 그 벗겨지는 디자인이 절대적인 영향을 미치는 것이다. 디자인에 이렇게 신경 썼다면? 그렇다면 품질도 당연히 좋을 것이라고 확신할 수밖에 없는 것이다.


We changed the product from a box type with an image of rough and very rough construction equipment, which was limited to exposed lines welded on thick steel plates, to a bending type, a major trend of leading global companies, thereby increasing the rigidity and completeness of the product. We also maintained the existing color, but added a point color and graphic design to give a more modern and future-oriented image while highlighting the brand's characteristics.

When we visited the factory the following year to design another new model, about half of the production process inside the factory had already been filled with our new design products. The new design product had received a positive response both as the company's proprietary model and as an OEM product, leading to an increase in production volume. The research director who initially had contacted our company mentioned that despite the sluggish construction industry worldwide, there was a green light for exports, and he was delighted.

"Foreign buyers naturally want to cut the cost of goods because the economy is clearly bad and competition has intensified. When we presented them with the option of taking our existing product at a reduced price versus taking the new design product at the existing price, almost all of them chose the new design without hesitation."

Therefore, they were able to gain a competitive advantage while maintaining the existing margin. There was not much difference in the production cost between the two products. As a result, the employees enjoyed an incentive feast, and the interior of the company building also underwent a significant transformation.

Even if the paint of the product peels off completely within a week, the design that is present at the moment of buyers' product purchase has an absolute impact on their purchase decision. This is because the attention paid to the design makes people confident that the quality will be naturally good.